Huizen,
23
december
2015
|
11:10
Europe/Amsterdam

Onjuiste berichtgeving Telegraaf - lees onze reactie

Samenvatting

Vandaag is er een artikel rondom de reclame van Specsavers in De Telegraaf verschenen. Helaas is deze berichtgeving niet accuraat. Op dit moment loopt er een verzoek van CZ om haar logo niet meer te gebruiken in onze campagne. Hierover zijn wij met CZ in contact. Zowel CZ als VGZ hebben ons niet verzocht – in tegenstelling tot wat in de Telegraaf staat vermeld – om de campagne te stoppen. Vanuit VGZ hebben wij niets rechtstreeks vernomen, alleen via de media.

Wij zijn verbaasd over de gebruikte scherpe bewoordingen van de zorgverzekeraars. Onze campagnes hebben wij juist in samenwerking met CZ en andere zorgverzekeraars ontwikkeld. Zij willen immers met hun aanvullende verzekeringen klanten aantrekken en gebruiken dit zelf als marketinginstrument. Samen met hen zijn wij onze acties overeengekomen. Met deze campagnes wijzen wij consumenten op de mogelijkheden of zij nog in aanmerking komen voor een bril of hoortoestel. Dit gebeurt volgens de regels van de zorgverzekering én uitsluitend op medische indicatie voor een bril of hoortoestel.

Een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie bevestigt dat wij in onze communicatie voldoende duidelijk maken wat het gratis aanbod inhoudt. Daarnaast is het toegestaan om consumenten te wijzen op de vergoedingsmogelijkheden die het zorgverzekeringssysteem kan bieden. Niet te verwachten valt dat consumenten hierdoor onnodig tot de aanschaf van een hoortoestel zullen overgaan, aldus de Reclame Code Commissie.

Dat onze campagnes een verhogend effect zouden hebben op de zorgkosten, is niet het geval. Brillen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering maar vanuit de aanvullende verzekering. Zorgverzekeraars proberen zich te onderscheiden door in de aanvullende pakketten verschillende zorgkeuzes aan te bieden. De brilvergoeding kan voor de consument een doorslaggevende factor zijn, net als tandheelkundige zorg of bijvoorbeeld fysiotherapie. Het is een persoonlijke keuze van de consument. Het is daarbij niet zo dat consumenten, die geen aanvullende verzekering hebben, de kosten betalen voor de mensen die dit wel hebben. De kostenopbouw van de basisverzekering staat los van de aanvullende zorgverzekering.

Met betrekking tot hoortoestellen, die wel vanuit de basisverzekering vergoed worden, heeft juist Specsavers ervoor gezorgd dat de eigen bijdrage van de consument gemiddeld gedaald is van 650 naar 225 euro per toestel. Bij de start van het nieuwe horenprotocol in 2013 hebben we scherpe prijzen aan de zorgverzekeraars aangeboden. Dit onderstrepen de zorgverzekeraars ook in gesprekken met ons en zij hebben aangegeven dit te waarderen.

Zowel zorgverzekeraars als Specsavers willen de de zorg zo laagdrempelig mogelijk maken en de kosten betaalbaar houden, zonder concessie te doen aan de kwaliteit en service. Ook Specsavers neemt hierin zeker haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij staan al jaren voor ‘waar voor je geld’ en transparantie van prijzen.