Partnerschap

De wereldwijde groei van Specsavers is grotendeels te danken aan ons partnerschap. Hoewel Doug en Mary Perkins in 1987 niet konden voorspellen hoe succesvol Specsavers zou zijn, geloofden zij heilig in hun innovatieve idee om de optiekmarkt wakker te schudden: een bedrijf dat lokale partners/winkeleigenaren uitzonderlijk goede ondersteuning biedt, met een sterke klantgerichtheid, aantrekkelijke prijs en de allerbeste kwaliteit.

Een sterke combinatie
Het business concept is gebaseerd op een joint venture partnerschap. Vaak staan een optiek-, retail- en audicienpartner samen aan het roer van een Specsavers-winkel. Zij zijn dus ondernemer en deels eigenaar, samen met Specsavers. Een sterke combinatie van managementervaring en vakinhoudelijke kennis op het gebied van optiek en horen, met een duidelijke taakverdeling en daarnaast ondersteuning op bijvoorbeeld marketing en inkoopgebied vanuit het servicekantoor. Betrokkenheid en een gedeelde passie staan aan de basis van deze samenwerking.

Iedereen heeft zijn eigen specialiteit in de winkel en dat komt de klant ten goede. Door dit partnerschap staat ons concept als een huis en kunnen we ons richten op het allerbelangrijkste, namelijk het bieden van de beste oog- en hoorzorg  aan klanten
Peter Blokpoel, retailmanager Specsavers Zwolle

Samenwerkingen
Ons partnerschap komt niet alleen tot uiting in de winkels, maar ook in de samenwerkingen die wij aangaan met externe partijen. Omdat steeds meer Nederlanders te maken krijgen met slechtziendheid en blindheid, maken wij ons samen met het Oogfonds hard voor kwalitatieve oogzorg en het voorkomen van vermijdbaar zichtverlies. Daarnaast heeft ANWB Specsavers gekozen als partner, omdat beide organisaties het belang van goed zicht in het verkeer delen. Zowel ANWB als Specsavers raden weggebruikers dan ook aan om regelmatig een opticien te bezoeken, zeker als iemand vermoedt dat zijn of haar ogen achteruit gaan. ANWB-leden profiteren op vertoon van hun lidmaatschapspas van voordeel op het hele assortiment aan brillen in alle winkels van Specsavers.

Als we niets doen zal het aantal slechtzienden alleen maar verder toenemen. Het Oogfonds vraagt aandacht voor ogen met als doel slechtziendheid en blindheid te voorkomen en nieuwe behandelingen te ontdekken om oogaandoeningen te kunnen behandelen. Dit kunnen we niet alleen. Daarom werkt het Oogfonds samen met partners in het veld, zoals oogpatiënten(verenigingen), oogartsen, oogwetenschappers en de optiekbranche. We zijn dan ook erg verheugd met de nieuwe samenwerking met Specsavers die ons weer een stapje dichterbij ons doel brengt: onnodige slechtziendheid en blindheid zo snel mogelijk reduceren.
Edith Mulder, directeur Oogfonds

Lokale betrokkenheid
Als familiebedrijf vinden we een aantal waarden erg belangrijk, zoals betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Niet alleen binnen ons bedrijf en bij onze medewerkers, maar ook binnen de samenleving waarvan we deel uitmaken. Daarom steunen onze winkels ook lokale doelen in hun omgeving. Per verkocht montuur en hoortoestel doneren onze winkels een vast bedrag aan onze Stichting Specsavers Steunt en uiteindelijk jaarlijks aan een lokale goede doelen. De afgelopen zes jaar hebben we meer dan 2 miljoen euro gedoneerd aan ruim 1300 lokale doelen.

Het is geweldig om vogels een tweede kans te geven. Maar we betekenen zoveel meer, bijvoorbeeld voor mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking die hier werken of eenzame ouderen in de buurt. Zonder steun redden we het echt niet. Daarom waren we zo blij met de donatie van Stichting Specsavers Steunt
Erik Bruining, Vogelopvangcentrum Midden-Nederland