Over Specsavers

Familiebedrijven vind je veel in Nederland, ook in de optiek. Wat veel mensen niet weten is dat Specsavers ook een familiebedrijf is. De oprichters, Doug en Mary Perkins, zelf beiden optometrist, startten in 1984 hun bedrijf aan een tafeltennistafel in hun eigen slaapkamer. Ook hun kinderen zijn actief bij het bedrijf: John en Cathy als respectievelijk joint managing director en audit manager. Dochter Julie is ruim 11 jaar directeur van Specsavers in Nederland geweest.

Betaalbare prijs
Doug en Mary Perkins streefden naar een breed, kwalitatief assortiment tegen een voor iedereen betaalbare prijs. Ze wilden een bedrijf met de service en gevoel van een lokale zelfstandige ondernemer, maar met de enorme inkoopkracht van een internationale onderneming. Het idee hierachter was dat de kostenbesparing die dat opleverde aan de klant zou kunnen worden doorgegeven. En zo geschiedde...

Ik had aanvankelijk niet echt de ambitie om een groot bedrijf te gaan leiden, maar op een gegeven moment werd ik toch wel gegrepen door de filosofie van grote supermarkten als WalMart en Tesco. Zo brachten we zelf eind jaren ‘80 met onze hoge-omzet-lage-prijsconcept een ware revolutie teweeg op de Britse optiekmarkt
Doug Perkins, oprichter Specsavers

Koesteren van familiewaarden
Familiewaarden, zoals betrokkenheid, passie, verantwoordelijkheid en oprechtheid worden gekoesterd binnen Specsavers. Als familebedrijf willen we iets opbouwen voor de lange termijn, dat gebaseerd is op samenwerking, partnerschap en het delen van successen. Onze winkelpartners en al onze medewerkers delen dit gevoel en dragen dit ook uit op de winkelvloer. Dit onderscheidt ons van andere, bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven die vaak een korte-termijn visie hebben en zich hierbij richten op resultaten voor de aandeelhouders. 

Marktleider
Specsavers is het snelst groeiende optiekbedrijf in familiebezit ter wereld met ruim 1.800 vestigingen  en ruim 31.000 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Australië en Nieuw-Zeeland. Inmiddels zijn we martkleider in zeven landen. De eerste Nederlandse winkel ging in 1997 in Haarlem open.