Huizen,
03
oktober
2016
|
15:10
Europe/Amsterdam

Nederlander ziet perfect zicht over het hoofd

Samenvatting

Bijna de helft van de Nederlanders is ervan overtuigd perfect zicht te hebben. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom consumenten niet tot nauwelijks hun ogen laten testen, zo blijkt uit een grootschalig internationaal onderzoek van Specsavers. Een op de vier ondergaat bijna nooit een oogmeting. Een uitkomst die haaks lijkt te staan op het feit dat het zicht veruit ons meest geliefde zintuig is.

Oogtest

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat een oogmeting opvallend genoeg wel in ieder land als belangrijk ervaren wordt. In Nederland geeft bijna driekwart van de consumenten zelfs aan dat het essentieel is om met regelmaat de ogen te laten onderzoeken. Voornaamste reden hiervoor is het willen hebben van perfect zicht (55%), en niet zozeer de aanschaf van een nieuwe bril (7%).

Maar daadwerkelijk de ogen testen eens in de twee jaar? Ho maar! De redenen om geen oogmeting te laten uitvoeren zijn buiten het feit dat we overtuigd zijn van ons eigen zicht uiteenlopend: men vergeet het door de drukte van het dagelijkse leven (17%) of is bang voor hoge kosten (17%).

Oktober wordt 'Maand van het Zicht' (#oogtober)
De uitkomsten zijn niet verbazingwekkend, maar wel zorgwekkend, aldus Specsavers. Wieteke Lap - Van Hunnik, woordvoerder van Specsavers, licht toe: "Het is in de branche algemeen bekend dat consumenten laks zijn als het gaat om hun ogen. Iedereen erkent dat goed zicht het belangrijkste zintuig is, maar dit lijkt vooral een latente overtuiging. In onze winkels zien we dat een oogmeting namelijk in bijna alle gevallen de ogen letterlijk opent. Consumenten hebben meestal niet in de gaten dat hun ogen langzaam achteruit gaan. Pas tijdens een test beseffen consumenten voor het eerst dat ze lang niet zo goed konden zien als gedacht."

De optiekketen organiseert daarom in vijf Europese landen de ’Maand van het zicht’. Gedurende een maand vraagt zij op diverse manieren aandacht voor het belang van het vaker testen van ogen. Lap: "Consumenten zijn zich onvoldoende bewust van het negatieve effect van hun leeftijd, van hun leefwijze en hun lichamelijke conditie op hun zicht. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar ook in andere Noord-Europese landen. Het vaker testen van ogen draagt bij aan het tijdig signaleren én monitoren van mogelijke oogproblemen. Het is in die zin bijzonder dat velen van ons wel jaarlijks op controle gaan bij de tandarts, maar niet eens per twee jaar onze ogen laten opmeten."

De 'Maand van het Zicht' loopt tot en met 31 oktober.

#Oogtober

RSS feed - #Oogtober (opens in new window) Bekijk alle headlines - #Oogtober
25
oktober
2016
Het aantal kinderen met myopie, ofwel bijziendheid, neemt wereldwijd toe. Daarnaast ontwikkelt het zich tegenwoordig steeds vaker op jongere leeftijd. Eén van de oorzaken hiervan is de moderne omgeving en leefstijl waarin kinderen opgroeien. “Hoe
18
oktober
2016
Goed zicht is een voorwaarde om veilig te rijden. Toch stelt niet iedere automobilist dit als voorwaarde voor zichzelf. Uit het internationale rapport van Specsavers, dat deze maand is uitgebracht ter gelegenheid van de 'Maand van het
11
oktober
2016
Zondag 9 oktober vond in de Jaarbeurs Utrecht de aftrap van de eerste editie van de Specsavers Clinical Conference plaats. Van 10 tot en met 13 oktober doet de conferentie achtereenvolgens nog Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland aan. Het is
06
oktober
2016
Het merendeel van de Nederlanders is niet op de hoogte dat diabetes de grootste oorzaak is van blindheid in Westerse landen. Slechts één op de drie beseft zich dat de gevolgen van diabetes eventueel te merken zijn aan je ogen. Dat blijkt uit een