Huizen,
12
maart
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Zonnebrillenseizoen: do's en don'ts

Samenvatting

Het terrasseizoen 2015 is geopend! Onder het genot van een stralend zonnetje en heerlijke temperaturen haalden duizenden Nederlanders afgelopen weekend hun zonnebril weer tevoorschijn om op het terras te genieten van het lekkere weer. Reden voor Specsavers om de do’s en don’ts op het gebied van zonnebrillen onder de aandacht te brengen. Want wanneer is het bijvoorbeeld wel- of juist helemaal niet gepast om je zonnebril op te houden? Uit onderzoek van Specsavers onder ruim 600 Nederlanders blijkt dat het not done is om buiten je zonnebril op te houden tijdens een eerste kennismaking: maar liefst de helft van de Nederlanders vindt dit echt niet kunnen.

Buiten je zonnebril ophouden tijdens een gesprek met een vriend of vriendin vindt men minder erg. Iets minder dan 20 procent vindt dit ongepast. Ook heeft de Nederlander een mening over het soort zonnebril waarmee we op het terras gezien mogen worden. 1 op de 5 Nederlanders vindt een namaakzonnebril van een bekend merk absoluut niet kunnen en ruim 80% van de mensen vindt het vervelend om te praten met mensen die een zonnebril met spiegelende glazen op hebben. Een derde vindt zonnebrillen met doorzichtige glazen, waar de ogen doorheen te zien zijn, dan ook mooier dan ondoorzichtige zonnebrillen.

Een zonnebril aan een koordje om de nek dragen vindt ruim een derde geen gezicht, vooral jongeren (bijna de helft) vinden dit een absolute don’t. Je zonnebril in je haar dragen mag dan weer wel. Slechts 14 procent vindt dit niet kunnen. Verder geeft 12 procent toe de zonnebril te gebruiken om ongestoord naar andere mensen te gluren, waarbij opvallend is dat mannen dit vaker doen dan vrouwen. Gluren of niet, terrasjes pakken kan met de zonnebrillen van Specsavers hoe dan ook in stijl; de collectie van 2015 bestaat weer uit internationale merken zoals Karl Lagerfield, Roxy en Nederlands design van Spijkers en Spijkers en Francisco van Benthum. Daarnaast kunnen klanten in maart gebruik maken van een zonnige actie: bij aankoop van een complete bril vanaf €79 krijgen zij een