Maarssen,
03
juli
2019
|
09:40
Europe/Amsterdam

Wibi Soerjadi vraagt aandacht voor gehoorverlies

Samenvatting

Wibi Soerjadi en Specsavers gaan een samenwerking aan om Nederland bewust te maken van het belang van een goed gehoor. Een onderwerp dat dichtbij componist Soerjadi staat, omdat hij zelf heeft ervaren wat de impact is geweest van gehoorverlies op zijn leven en het beoefenen van zijn passie: piano spelen. Soerjadi wordt het nieuwe gezicht van Specsavers Audiciens en speelt vanaf dit jaar een belangrijke rol in de marketingcampagnes.

Gehoor belangrijkste instrument
Het gehoor is belangrijk, zowel in het dagelijks leven als bij het uitoefenen van een passie, zoals het maken van muziek. Maar naarmate je ouder wordt, treedt er vaak gehoorverlies op. Hoge en lage tonen vallen langzaam maar zeker weg, waardoor sommige geluiden niet meer (goed) waargenomen worden en anderen verstaan in gezelschap wordt steeds lastiger.

Wibi Soerjadi heeft zelf ondervonden dat zijn gehoor hem plots in de steek liet: “Als componist is mijn gehoor mijn belangrijkste instrument. Toen ik tien jaar geleden met plotselinge doofheid werd geconfronteerd door een aantasting van mijn gehoorzenuw, dacht ik dat ik mijn grootste passie nooit meer goed zou kunnen beoefenen. Ik hoorde namelijk steeds de verkeerde noten. Ik heb mijn hersenen gestimuleerd door te blijven spelen en na veel tijd en moeite kwam alles gelukkig weer terug. Het is nog altijd onduidelijk waar mijn doofheid vandaan kwam, waardoor ik voorzichtig met mijn gehoor blijf omgaan.”

Taboe op gehoorverlies
Specsavers zet zich daarom samen met de musicus in om het belang van een goed gehoor te onderstrepen. “Nederland kent 2,6 miljoen leeftijdsgerelateerde slechthorenden, waarvan de helft kampt met matig tot ernstig gehoorverlies (meer dan 35 dB). Toch is de drempel om naar een audicien te stappen voor veel mensen hoog en er hangt nog altijd negatief stigma rondom het dragen van een hoortoestel. Zonde, want een verminderd gehoor kan een grote impact hebben op een mensenleven. Samen met Wibi Soerjadi willen we op een toegankelijke manier aandacht vragen voor het belang van een goed gehoor en de emotionele drempel van een hoortoestel verlagen”, aldus Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland.

De samenwerking werd op dinsdag 2 juli officieel afgetrapt tijdens een intiem en speciaal concert van Wibi Soerjadi in The Mayer Manor te Amsterdam. Tijdens dit concert liet Soerjadi de genodigden ervaren hoe hij zijn plotselinge doofheid waarnam en hoe iemand met gehoorverlies muziek waarneemt. Dit deed hij samen met klinisch neuropsycholoog en specialist Gehoor, Geheugen en Gedrag Olav Wagenaar, die wetenschappelijke toelichting gaf omtrent de (psychische) impact van gehoorverlies. Vanaf vandaag is Soerjadi te zien in de nieuwe tv-commercial van Specsavers Audiciens.