Huizen,
05
januari
2016
|
00:00
Europe/Amsterdam

Specsavers neemt reizigers mee naar andere wereld

Een walvis die rakelings langs je heen duikt en achter je neer plonst of een olifant die op je afgestormd. Mensen die op Schiphol Plaza op weg waren naar trein of vliegtuig, waanden zich even in een andere werkelijkheid. Op het centrale plein van Schiphol stond twee weken lang een levensgrote virtuele spiegel opgesteld, waarin met augmented reality beelden werden geprojecteerd. Voorbijgangers waren even onderdeel van een wereld die er eigenlijk niet is. Onder de noemer ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’, zette Specsavers zo nietsvermoedende voorbijgangers op het verkeerde been. Het is voor het eerst dat augmented reality in Nederland op zo’n manier is toegepast.

Twee weken lang stond er een enorm videoscherm op het centrale plein van Schiphol Plaza. Het scherm filmde als het ware de beelden voor het scherm en projecteerde hier videobeelden overheen. Zo was het mogelijk dat de voorbijganger vanuit het einde van de hal ineens een olifant op zich af zag rennen. Doordat er beelden over de gefilmde ruimte worden geprojecteerd zie je nog steeds de voorbijgangers langslopen en lijkt de situatie levensecht. De technologie die dit mogelijk maakt heet augmented reality en bestaat uit een live of indirect beeld van de werkelijkheid waaraan nieuwe elementen worden toegevoegd door een computer.

Overtreffen van verwachtingen

“Het is de eerste keer dat augmented reality op deze manier in Nederland is ingezet en we zijn er trots op dat Specsavers hierbij betrokken is geweest. Het geeft ons een nieuwe mogelijkheid om mensen op een leuke en spectaculaire manier in aanraking te laten komen met ons merk. Dit doen we door hen te verbazen en hun verwachtingen te overtreffen en dat is - gezien de verraste reacties van voorbijgangers op het stationsplein - erg goed gelukt”, zegt Sander ter Haar, Digital Marketing Manager van Specsavers.