Huizen,
09
juni
2016
|
09:01
Europe/Amsterdam

Specsavers geeft consument kijkje in eigen oor

Samenvatting

Vanaf deze maand maken audiciens van Specsavers in Nederland gebruik van video otoscopie. Dankzij deze innovatieve oorscan kan de audicien tijdens een gehoormeting de gehoorgang en trommelvliezen onderzoeken, terwijl de klant zelf meekijkt op een scherm. Bovendien kunnen de beelden opgeslagen en na toestemming van de klant gedeeld worden bij doorverwijzing naar een KNO-arts. 

Naar aanleiding van een succesvolle pilot in Specsavers-winkels in Groot-Brittanië, het land van oorsprong van de internationale retailketen, besloot de Nederlandse directie video otoscopie ook in ons land landelijk in te zetten. Inmiddels is de nieuwe techniek onderdeel van het hooronderzoek dat bij Specsavers altijd door een gediplomeerde StAr-geregistreerde triage audicien wordt uitgevoerd.

“De techniek is in Groot-Brittannië zeer enthousiast ontvangen, zowel onder onze audiciens als onder klanten. Doordat de audicien uitleg geeft over wat hij ziet en klanten mee kunnen kijken, biedt dit meer inzicht en duidelijkheid. Het is daarom ook een logische aanvulling op onze complete dienstverlening. We bieden klanten hiermee een totaalpakket in eerstelijns professionele hoorzorg”, aldus Remko Berkel, directeur Specsavers.

Digitale precisie
De audicien kan bovendien het beeld van het oor realtime op een digitaal scherm afbeelden en stilzetten. De klant kan zo uitvoerig uitleg krijgen bij mogelijke afwijkingen die te zien zijn in het oor. Door de digitale precisie van het apparaat is ook heel duidelijk te zien of er veranderingen in de gehoorgang of trommelvliezen zijn ten opzichte van een vorig onderzoek. Dit maakt het monitoren preciezer dan voorheen.

Bijkomend voordeel van deze onderzoeksmethode is de digitale beschikbaarheid van de uitkomsten van de meting. "De kennisoverdracht is met een video otoscopie veel accurater. Het verschaft meer duidelijkheid naar onze klanten. Bovendien kunnen wij onze constateringen – na toestemming van de klant – delen met KNO-artsen of audiologische centra wanneer onze audiciens een doorverwijzing raadzaam vinden."