Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland
Met maar vijf procent van alle optiekwinkels in Nederland zijn wij verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van alle brillenverkopen. Dan mag je gerust stellen dat onze propositie consumenten aanspreekt.
Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland
Huizen,
29
juli
2016
|
00:01
Europe/Amsterdam

Specsavers draait meest succesvolle jaar ooit

Omzet stijgt 8 miljoen euro; groei in alle drie productpijlers ondanks uitdagende markt

Samenvatting

Specsavers heeft in Nederland haar boekjaar 2015-2016 afgesloten met een recordomzet van ruim 127 miljoen euro (£100.4 miljoen), een stijging van 6,9% ten opzichte van het boekjaar 2014-2015 (119 miljoen euro*). Ondanks de turbulente markt waarin het van oorsprong Britse familiebedrijf acteert, noteert de Nederlandse tak van de organisatie voor haar drie productpijlers (brillen, hoortoestellen en contactlenzen) een groei in verkoopvolumes, met hoorzorg als grote uitschieter (+60%). Specsavers claimt daarmee definitief haar top 3-positie binnen zowel de optiek als de audicienbranche.

In haar jaarverslag rapporteert de retailketen, die in totaal in tien landen actief is, wereldwijd eveneens een groei (5,8%), met een totaalomzet van meer dan £2 miljard. Specsavers Nederland is na thuisland het Verenigd Koninkrijk en Australië met 122 winkels de grootste afzetmarkt.

Beproefd businessmodel
Het afgelopen jaar bezochten ruim een half miljoen consumenten de inmiddels 122 Specsavers-winkels. Nederland biedt samen met het Verenigd Koninkrijk en Ierland in alle winkels niet alleen professionele oogzorg aan via NUVO-gediplomeerde opticiens, maar ook professionele hoorzorg door StAr-gecertificeerde audiciens.

Remko Berkel, algemeen directeur van Specsavers Nederland: "We gaan nadrukkelijk mee in de positieve trend van Specsavers wereldwijd. Met de Nederlandse business kijken we terug op een recordjaar, waarin we een groei in omzet én marktaandeel wisten te realiseren. Ons businessmodel, waarbij we betaalbare en kwalitatieve oog- en hoorzorg onder één dak aanbieden, spreekt de Nederlandse consument duidelijk aan. In de achttien jaar dat we actief zijn op de Nederlandse markt hebben we zo een solide basis weten te creëren voor verdere groei."

Groeiend marktaandeel binnen optiekbranche
Specsavers profiteert onder meer van de groeiende trend van de bril als fashion-accessoire. Steeds meer consumenten hebben vandaag de dag twee of meer exemplaren in huis, om bij gelegenheden of kledingstijl te variëren. Door deze ontwikkeling zag de organisatie niet alleen het verkoopvolume toenemen, ook het marktaandeel groeide in 2015 verder naar ruim 21% (bron: cijfers GfK).

Berkel: "Met maar vijf procent van alle optiekwinkels in Nederland zijn wij verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van alle brillenverkopen, en hebben we een top 3-positie op de Nederlandse markt veroverd. Dan mag je gerust stellen dat onze propositie consumenten aanspreekt. Nog interessanter is dat wij een van de weinige partijen in de markt zijn die nog ruimte hebben voor verdere groei van ons marktaandeel, zowel autonoom als door het openen van nieuwe winkels. In tegenstelling tot enkele andere optiekketens, die vaak al meer dan 250 winkelpunten in Nederland hebben, kunnen wij nog landelijk opschalen in aantallen vestigingen om de klant meer op te zoeken."

Specsavers investeerde voor haar optiekdivisie vorig jaar voor het eerst in een webshop voor contactlenzen. Inmiddels maken ruim 25.000 klanten gebruik van deze online service. "De optiekbranche leent zich primair niet voor online bedrijfsactiviteiten. Dat is geen ouderwetse gedachte, dat is juist realistisch. Voor een goed passende bril moet een consument bij een opticien langs. Voor een volledige oogmeting, om de brillenglazen zo precies mogelijk in te meten, en uiteindelijk om de bril af te stellen. Bij contactlenzen ligt dit anders: dergelijke herhaalaankopen kunnen wel online plaatsvinden, al blijft ook een regelmatige controle ook bij contactlenzen noodzakelijk," licht Berkel toe.

 

 

 

 

 

 

 




 


Grote verschuiving binnen audicienbranche
De snelst groeiende pijler is momenteel de productcategorie hoortoestellen. Specsavers zag haar marktaandeel in een jaar tijd van 10% naar 15% stijgen. Het is voor het eerst sinds jaren dat er binnen de branche een dergelijke verschuiving plaatsvond. "Het is voor onze horendivisie ons meest succesvolle jaar ooit. Zelfs in het Verenigd Koninkrijk en Ierland hebben we dit niet meegemaakt. Onze propositie slaat aan: moderne en kwalitatief hoogwaardige hoortoestellen bieden tegen scherpe prijzen inclusief advies op maat van de audicien. Wij zijn hiertoe in staat door onze schaalgrootte en inkoopkracht, " aldus Berkel. "Maar we mogen niet op de zaken vooruitlopen: we hebben in Nederland te maken met een turbulente en vooral uitdagende markt, ondanks de groeikansen door de vergrijzing. Alle spelers zijn hard op zoek naar verkoopvolumes vanwege de lagere prijzen in de door zorgverzekeraars gereguleerde markt. Ook voor ons zal het komend jaar niet vanzelf gaan om deze positie vast te houden. Als wij deze huidige koers vast kunnen houden, en daar ziet het naar uit, komen wij als winnaar uit de bus."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verwachtingen 2016-2017: klaar voor verdere groei
Specsavers kondigde begin dit jaar aan om, geheel tegen de trend in van de Nederlandse retailsector en de optiek- en audiciensbranche, fors te blijven investeren. In totaal heeft het bedrijf hiervoor 5 miljoen euro gereserveerd. Speerpunt in de strategie is het toegankelijk maken van kwalitatieve, betaalbare oog- en hoorzorg voor alle Nederlandse consumenten. Binnen nu en drie jaar is Specsavers voornemens in totaal dertig nieuwe vestigingen te openen op A-locaties in middelgrote provinciesteden, ter verhoging van haar landelijke dekkingsgraad. De retailketen ligt vooralsnog volledig op schema binnen deze groeistrategie: in het eerste halfjaar van 2016 opende Specsavers winkels in Woerden, Winterswijk en Tilburg Heyhoef. Na de zomer volgen er onder meer vestigingen in Amsterdam en Den Haag. Specsavers investeert tevens in technologische innovaties. De onlangs in alle winkels geïntroduceerde video-otoscopie als nieuw element in de hoortest is een eerste wapenfeit in deze richting.

Berkel: "De winkelopeningen spelen een belangrijke bijdrage aan onze groei. Om die reden blijven we actief investeren in de markt. We liggen momenteel volledig op koers, en afgaande op de eerste resultaten zien wij ook dit jaar vol vertrouwen tegemoet."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* omgerekend tegen constante wisselkoersen