Maarssen,
25
juni
2020
|
09:27
Europe/Amsterdam

Specsavers biedt bij te stellen hoortoestel op afstand binnen verzekerde zorg

Samenvatting

Als eerste audicienketen biedt Specsavers hoortoestellen aan die op afstand bij te stellen zijn en vallen in de ZN-database. Dat wil zeggen dat ze in aanmerking komen voor een vergoeding binnen de basisverzekering. Bij deze hoortoestellen hoeft de klant niet meer naar de winkel te komen, maar kunnen via een app kunnen de gewenste aanpassingen van bestaande instellingen gemakkelijk worden doorgegeven aan de audicien. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan bij een tijd waarin ook Specsavers kijkt naar de mogelijkheden om zorg op afstand meer toegankelijk te maken.

Innovatie binnen de verzekerde zorg
Klanten kunnen nu bij Specsavers terecht voor een hoortoestel dat op afstand bij te stellen is door de audicien binnen de verzekerde categorieën. Op afstand bij te stellen hoortoestellen zijn al langer in de private markt beschikbaar, maar Specsavers biedt deze als eerste en enige keten aan binnen de ZN-database. Dit past geheel in de lijn van Specsavers om innovaties van hoortoestellen voor zoveel mogelijk slechthorenden bereikbaar te maken, zonder dat zij daarvoor zelf teveel hoeven te betalen. Zo was Specsavers vorig jaar ook al één van de eersten die hoortoestellen met connectiviteit en direct streaming in de verzekerde zorg aanbood.

Hoortoestel bijstellen via app
Specsavers biedt deze innovatieve hoortoestellen vanaf categorie 2, binnen alle geldende kwaliteitseisen. Via een app kunnen klanten het direct doorgeven als zij een bijstelling nodig achten. Dit verzoek komt vervolgens binnen bij de audicien die op afstand deze kan doorvoeren. Wanneer de de nieuwe instelling gereed is, hoeft de klant deze alleen nog maar te accepteren in de app en het hoortoestel wordt automatisch geüpdate. Specsavers heeft de afgelopen tijd enkele pilots gedraaid en de reacties bij zowel de gebruiker als de audicien zijn zeer enthousiast.

Vrijwel elk hoortoestel moet na de eerste aanpassing bijgesteld worden, maar ook in de loop der jaren ondervinden klanten veranderingen in het gehoor. Het bijstellen op afstand heeft voor zowel de klant als de audicien veel voordelen. Zo kunnen klanten direct feedback delen en kan de audicien veel gerichter te werk gaan bij het instellen van de aanpassingen. Klanten kunnen bijvoorbeeld real time een hinderlijke situatie omschrijven waar de audicien de bijstelling op kan uitvoeren. En met slecht één klik in de app voldoet het hoortoestel van de klant weer aan zijn of haar behoeften. Kijkend naar de vaak oudere doelgroep die een hoortoestel draagt en wellicht in deze periode twijfelt om naar de winkel te komen, biedt dit een welkome uitkomst.
Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland