Maarssen,
20
mei
2021
|
10:20
Europe/Amsterdam

Specsavers Audiciens introduceert ‘second opinion’

Vrijblijvend advies voor innovatieve hoortoestellen binnen vergoede zorg

Samenvatting

Vandaag introduceert Specsavers Audiciens de service: second opinion. Deze service biedt mensen met gehoorverlies de mogelijkheid om na een hoortoesteladvies bij een andere audicien een vrijblijvend tweede advies te krijgen voor een hoortoestel binnen de vergoede zorg. Specsavers komt met deze service om de transparantie voor slechthorenden bij de aanschaf van een hoortoestel te vergroten.

Second opinion voor vergelijkbaar toestel in verzekerde zorg
Tijdens deze second opinion bekijkt de audicien of er een hoortoestel met bijvoorbeeld vergelijkbare innovaties beschikbaar is tegen lagere kosten voor de slechthorende. Een besparing die kan ontstaan door juist een hoortoestel te kiezen die voor 75% wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Uiteraard kan de slechthorende altijd kiezen voor het eerder aangeboden toestel als dit beter aansluit bij zijn of haar wensen.

De service is voor iedereen beschikbaar, maar is met name interessant voor slechthorenden die nog recht hebben op een vergoeding van het hoortoestel vanuit de basisverzekering. Ook als er reeds een proef is gestart bij een andere audicien kan er gebruikt worden gemaakt van deze vrijblijvende en gratis service. Uit onderzoek* van Specsavers blijkt dat 71,9% van de 60-plussers interesse zou hebben in een vrijblijvende second opinion over de kosten van een hoortoestel als zij deze nodig hebben.

‘Private markt onnodig groot’
In de afgelopen jaren is de private markt voor hoortoestellen gestaag gegroeid. Bij Specsavers is dit minder dan 1 procent, terwijl elders maar liefst 1 op de 3 hoortoestellen in de private markt wordt verkocht. Een groei die volgens Specsavers onnodig is, omdat binnen de vergoede zorg steeds meer hoortoestellen met innovatieve functionaliteiten beschikbaar zijn.

99,6 procent van de door ons verkochte hoortoestellen wordt door de zorgverzekeraar vergoed. Dat geldt dus ook voor innovaties, zoals onzichtbare en oplaadbare hoortoestellen, hoortoestellen die met de telefoon bediend kunnen worden of waarmee muziek gestreamd kan worden. Bij andere audiciens liggen de verhoudingen significant anders. Per audicienketen is het aanbod in de vergoede zorg verschillend en elders worden hoortoestellen met deze innovatieve functionaliteiten ook buiten de vergoede zorg aangeboden. Om meer transparantie te bieden aan slechthorenden bij de aanschaf van een hoortoestel, komen wij met de second opinion service.
Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland

Aangepaste campagne
Vandaag start Specsavers een nieuwe campagne met Wibi Soerjadi, waarbij de second opinion service geïntroduceerd wordt. Over een eerdere campagne van Specsavers oordeelde de rechter in april jl. dat een deel daarvan niet meer als zodanig gebruikt mag worden. Met aangepaste uitingen blijft Specsavers doorgaan met het voorlichten van de consument en het adresseren van de groei van de private markt. Immers, ook de rechter oordeelde dat niet onjuist was de mededeling dat andere audiciens dan Specsavers, uit winstbejag en ten nadele van de consument, niet-vergoede hoortoestellen adviseren terwijl er wel-vergoede toestellen van gelijke kwaliteit voorhanden zijn.

* Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd onder 256 Nederlanders vanaf 60 jaar oud. Het onderzoek is in mei 2021 uitgevoerd door FactSnapp in opdracht van Specsavers.