Scholieren zien niets in een toekomst als opticien
66% van de scholieren vindt het beroep opticien saai
Vandaag zitten tweehonderdduizend Nederlandse scholieren in spanning te wachten op de uitslag van hun eindexamen. De veelgestelde vraag daarna is voor welke carrière zij gaan en óf zij willen doorleren. Uit onderzoek van Specsavers blijkt dat zij niet snel voor een toekomst als opticien kiezen: 90% van de scholieren vindt het beroep opticien niet aansprekend en 66% noemt het beroep zelfs saai. De optiekketen vroeg ruim 500 jongeren tussen de 15 en 18 jaar aan te geven wat zij belangrijk vinden in hun toekomstige baan en of het beroep opticien daarbij aansluit. De scholieren gaan voor uitdaging (49,7%), afwisseling (46,8%) en een goed salaris (43,5%), maar verwachten dat niet in de optiekbranche te vinden.
Dat is jammer, want de optiekbranche is groeiende, vooral door de toenemende vergrijzing
Het totale tekort wordt tot 2022 geraamd op bijna 700 banen in de optiekbranche. Vooral voor opticiens en contactlensspecialisten worden flinke tekorten voorzien blijkt uit het Arbeidsmarktonderzoek optiekbedrijven van de NUVO (2013).
We hebben opticiens nodig om toekomstige klanten te kunnen bedienen en hechten daarbij veel waarde aan professionaliteit en gediplomeerdheid. Daarom laten we oogmetingen uitsluitend doen door opticiens of optometristen met een overheidserkende MBO- of HBO-opleiding. Voor jongeren die nu een studiekeuze moeten maken, is er volop perspectief. Er komt vaak ook meer bij kijken en er is meer mogelijk, dan zij in eerste instantie denken.
Vacature zonder afzender
Saai genoemd worden is geen optie. Daarom ging Specsavers de straat op met een vacature voor opticien binnen het bedrijf: alleen de functietitel en de afzender was weggelaten. De jongeren die zij aanspraken, reageerden positief.
De reacties in het filmpje zeggen genoeg. Opticien een saai beroep? Integendeel. Scholieren denken niet direct aan opticien bij het zien van de vacature en verbazen zich over de veelzijdigheid van de baan. Ook de doorgroeimogelijkheden naar een managementfunctie of een eigen zaak is aantrekkelijk voor hen. Uit ons onderzoek blijkt verder dat een derde van de jongeren nog geen studiekeuze heeft gemaakt. Wij hopen dat jongeren zich meer gaan oriënteren op dit vakgebied, het heeft zoveel te bieden.
Studiekeuze
Uit het onderzoek blijkt verder dat 60% van de scholieren een opleiding kiest die goed aansluit op de wensen en verwachtingen met betrekking tot hun toekomst. In een toekomstige baan vinden zij uitdaging, afwisseling en een goed salaris het belangrijkst, gevolgd door doorgroeimogelijkheden (21,4%) en mensen helpen of zorg verlenen (20,8%).
Ik maak ieder dag het verschil voor mensen van alle leeftijden en achtergronden. Voor mij is het enorm afwisselend en uitdagend. Ook de doorgroeimogelijkheden binnen dit beroep reiken verder dan veel jongeren doen vermoeden. Ik begon als optiekadviseur en nu heb ik mijn eigen winkel en deel ik als ondernemer mee in de winst. Er zijn volop mogelijkheden bij Specsavers om je eigen carrière binnen dit vakgebied vorm te geven.