Maarssen,
05
mei
2022
|
09:19
Europe/Amsterdam

Legendarische slogan Specsavers krijgt Nederlandse reboot

Was nou maar naar Specsavers gegaan: editie 2.0

Samenvatting

Was nou maar naar Specsavers gegaan…’ wie kent de alom bekende slagzin niet? Echter, hoewel de 20-jaar oude slogan een alledaags begrip is geworden, heeft Specsavers de afgelopen drie jaar geen nieuwe campagnes binnen deze positionering gemaakt. Maar deze pauze is nu voorbij: de slogan keert eindelijk terug naar Nederland met een moderne upgrade. Ditmaal speciaal gelokaliseerd voor de Noord-Europese markt, met meer ingebouwde aanbiedingen en een belangrijke rol weggelegd voor social media. De  nieuwe ’commercials zijn vanaf nu op tv te zien.

De bekende slogan keert terug op tv en op de social media kanalen van Specsavers, waarbij deze ditmaal voor het eerst op maat gemaakt is voor de Noord-Europese markt. Oorspronkelijk is de ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’ slogan ontwikkeld voor de Engelse markt, waarna deze werd overgenomen door andere landen. De nieuwe campagne is echter gepersonaliseerd voor Noord-Europa om een betere culturele fit te garanderen. Zowel op gebied van de cast, locatie en styling, als op het gebied van regionale humor is de campagne nu custom-made.

Pia Niemann, Marketing Director voor Specsavers Noord-Europa, licht toe: “Onze communicatie heeft al een tijdje een duidelijke focus op onze aanbiedingen, maar we hebben hierbij weinig gedaan aan merkondersteuning. Het is daarom tijd om 'Was nou maar naar Specsavers gegaan' opnieuw te activeren - maar wel met een meer eigentijdse, regionale interpretatie. Dit gaat ons niet alleen helpen bij het communiceren van onze commerciële aanbiedingen, maar vooral bij het voortbouwen op de sympathie van het Specsavers merk.”

Aanbiedingen als oplossing
In voorgaande Engelse edities ging elk verhaal om een ongelukkige situatie waarin je terecht kunt komen als je niet scherp ziet. In de nieuwe, regionale campagnes wordt in de storytelling een concrete aanbieding van Specsavers als oplossing geïntegreerd. Op deze manier wordt het consumentenvoordeel direct gekoppeld aan een grappig verhaal.

Met deze nieuwe campagne roepen we direct op tot een call to action, welke duidelijk zichtbaar is voor de consument. Waar we eerst ‘Was nou maar’ toepassen als een knipoog aan het einde van de reclame, gebruiken we deze keer echte aanbiedingen om het verhaal te onderbouwen met een duidelijke reden waarom de hoofdpersoon naar Specsavers had moeten gaan,” aldus Niemann. 

Tv is nog steeds essentieel – maar social media is key
Hoewel de campagne haar oorsprong in televisie vindt, ziet deze voor de eigentijdse upgrade ook een prominente rol voor social media weggelegd. 

Niemann legt uit: “Tv is nog steeds essentieel om consumenten te activeren en om als merk top of mind te blijven. Daarom hebben we een reeks nieuwe ’tv-commercials voor de reboot geproduceerd. Echter, ook social media is tegenwoordig key om het publiek erbij te betrekken. Hoewel de slagzin ‘Was nou maar’ zelf ouder is dan de reguliere social media, leent het concept zich uitstekend om hier op digitale media op een creatieve manier mee aan de haal te gaan. Overal in Noord-Europa zien we dat social media gebruikers op verrassende en humoristische manieren bezig zijn met onze geliefde 'catchphrase’ en er hun eigen interpretaties aan geven. We vinden het heel fijn dat we op deze manier nog persoonlijker betrokken zijn bij onze consument.”

De nieuwe ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’ campagne is vanaf nu op de Nederlandse televisie te zien en op de social media kanalen van Specsavers te volgen.