Huizen,
04
februari
2016
|
09:23
Europe/Amsterdam

Hoortoestel laat 55-plusser in de steek bij hobby

Specsavers introduceert Wisselweken: vrijblijvend consult voor hoortoesteldragers

Samenvatting

Vier op de tien 55-plussers ondervindt wel eens gehoorproblemen bij het uitoefenen van hun hobby of wanneer zij op pad zijn. Hoewel sommige Nederlanders dit probleem ondervangen door het dragen van een toestel, blijkt dit niet in alle gevallen voldoende. Een derde van de hoortoesteldragers geeft aan dat hun huidige toestel hen alsnog bij bepaalde groepsactiviteiten in de steek laat. Specsavers introduceert daarom de Wisselweken: in februari nodigt de audicienketen hoortoesteldragers uit om in een vrijblijvend consult hun huidige hoortoestel te laten testen als zij hun toestel al vijf jaar of langer dragen.

Hoortoestel

In Nederland zijn er ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden, waarvan ruim 30% een hoortoestel draagt. Gemiddeld gaat een hoortoestel vijf jaar mee bij intensief gebruik. Na deze periode kunnen consumenten vanuit hun zorgverzekering weer in aanmerking komen voor een vergoeding van een nieuw toestel. Specsavers wil met de Wisselweken hoortoesteldragers bewust maken van de vraag of het daadwerkelijk nodig is om een nieuw toestel aan te schaffen.

Volledige geluidsbelevenis
Marloes Krot, woordvoerder van Specsavers: "Hoortoesteldragers zouden zich vaker de vraag moeten stellen of zij ook mét toestel in alle situaties nog wel goed horen. Wij noemen dit ook wel het hebben van een volledige geluidsbeleving. Het gehoor kan verder achteruit gaan naarmate we ouder worden. Maar we weten ook dat veel consumenten in die periode hun levensstijl veranderen. Omdat ze met pensioen gaan is er meer tijd voor een hobby, of hun woonsituatie verandert waardoor ze meer onder de mensen zijn, bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis. Dan komt het vaak voor dat een huidig hoortoestel niet meer volstaat. Mensen realiseren zich dit echter onvoldoende, het sluipt er vaak geleidelijk in."

Verandering van levensstijl is niet het enige argument op den duur te overwegen om van toestel te wisselen. Ook medische redenen, zoals een ouderdomsziekte als reuma, of esthetische argumenten komen vaak voor. "In een tijdperk waarin we dol zijn op gadgets, zijn er soms consumenten die behoefte hebben aan een hoortoestel dat aan de laatste technieken voldoet, zoals een bluetooth-verbinding, of het kunnen gebruiken van een ondersteunende app op de smartphone. Die mogelijkheden zijn er nu meer dan ooit," aldus Krot. "Wat ook voorkomt is dat een bestaand toestel niet meer gebruiksvriendelijk aanvoelt: omdat men op een bepaalde leeftijd juist worstelt met een te klein toestel."

Hoortoestel niet dagelijks in gebruik
Uit onderzoek blijkt dat een derde van de hoortoesteldragers hun gehoorapparaat niet dagelijks gebruikt. "Wij schrikken van deze cijfers. Een nieuw hoortoestel is altijd even wennen, maar moet door een audicien zo ingesteld zijn dat het in alle gevallen bijdraagt aan de volledige geluidsbeleving. Ongeacht de omstandigheden. Is dit niet het geval, dan kan een audicien een toestel anders afstellen," aldus Krot. "Dit is een essentiële stap in de nazorg en onderdeel van onze vijf jaar servicegarantie."

Fors inzetten op hoorzorg
Specsavers richt zich dit jaar nadrukkelijk op hoortoesteldragers. Net als in 2015 krijgen Nederlanders bij aanschaf ook dit jaar weer twee hoortoestellen gratis, waar en ongeacht hoe men verzekerd is. De retailketen zet daarmee fors in op de hoorbranche, en met reden. Vorige maand liet de retailketen al weten in 2015 een flinke stijging te hebben gerealiseerd in verkoopcijfers van hoortoestellen (+35%). "De stijging in verkopen bevestigen dat de consument Specsavers inmiddels ook voor kwalitatieve hoorzorg weet te vinden. Door het schaalvoordeel van ons businessmodel zijn wij in staat in kwalitatieve hoorzorg te bieden tegen een scherpe prijs. Bovendien zijn consumenten bij ons verzekerd van een deskundig advies, goede begeleiding en nazorg om hoortoestellen perfect af te stellen op de persoonlijke situatie van de klant," aldus Krot.

Afspraak maken tijdens de Wisselweken
Hoortoesteldragers kunnen de hele maand februari een afspraak maken voor deze 'hoor-periodieke-meting', voornamelijk als men weer voor een vergoeding in aanmerking komt. Tijdens het Wisselweken-consult bespreekt de StAr-gecertificeerde audicien de huidige woon- en werksituatie, mede aan de hand van het verplichte hoorprotocol. Maar vooral wordt er nadrukkelijk stilgestaan bij veranderingen in levensstijl, en in welke situaties de hoortoesteldragers eventuele gehoorproblemen ondervinden. Aan de hand hiervan bepaalt de audicien samen met de klant of een nieuw hoortoestel noodzakelijk is en wordt gekeken of men voor vergoeding vanuit de zorgverzekering in aanmerking komt.