Huizen,
20
oktober
2015
|
15:45
Europe/Amsterdam

Groei ondanks zeer competitieve markt

15 jaar Specsavers in Nederland

Huizen, 20 oktober - Specsavers viert dit jaar haar 15-jarig bestaan in Nederland. De retailketen stond in deze periode aan de basis van veel ingrijpende veranderingen in de Nederlandse optiek- en hoorzorgmarkt. Zo heeft Specsavers ervoor gezorgd dat brillen en hoortoestellen betaalbaarder en voor iedereen toegankelijk zijn, zonder daarbij concessies te doen aan kwaliteit en service. De gemiddelde prijs van een bril is zodoende in de afgelopen 15 jaar met ruim 20 procent gedaald. Bovendien heeft de bril zich ontwikkeld tot een fashion-item. Mensen kiezen vaker dan voorheen voor de aanschaf van een nieuw montuur, zodat ze een bijpassende bril bij verschillende outfits hebben.

Toen Specsavers haar intrede deed in de Nederlandse markt, waren er al veel spelers actief in de optiekmarkt. Toch is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste optiekketens in Nederland. Hoewel zij dus in een zeer competitieve markt opereert, slaagde Specsavers er in de afgelopen 15 jaar in haar marktpositie te versterken. De totale omzet groeide naar 135 miljoen euro: een stijging van bijna 20 procent in vergelijking met 2013.

Hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs
"In onze 118 winkels ligt de focus op de combinatie van het bieden van kwaliteit en service tegen een betaalbare prijs. Specsavers is een internationale speler met een sterke inkoopkracht. De kostenvoordelen die we hiermee kunnen realiseren, geven we door aan de klant”, vertelt Julie Perkins, Country Director van Specsavers Nederland. Om hoogwaardige oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk te houden, gaat Specsavers haar winkelbestand in de komende jaren uitbouwen. Zo heeft zij plannen voor het openen van nieuwe winkels aan het einde van dit jaar en begin volgend jaar.

Toegevoegde waarde voor klant én medewerker
Specsavers heeft de ambitie marktleider te worden en wil het vakgebied van opticien en audicien in Nederland naar een hoger niveau brengen. Perkins: “Wij werken uitsluitend samen met gediplomeerde opticiens en audiciens. In deze competitieve markt kun je niet alleen op prijs concurreren, maar moet je toegevoegde waarde bieden. Gediplomeerde medewerkers zijn belangrijke pijlers van onze bedrijfsfilosofie. We stimuleren onze mensen voortdurend zichzelf te ontwikkelen en bieden een uitgebreid opleidingsaanbod. Zoals een medewerker laatst zei: Bij Specsavers heb je geen baan, maar een toekomst. Dat is als werkgever het grootste compliment dat je kunt krijgen.”