Huizen,
07
juli
2015
|
08:45
Europe/Amsterdam

Groei dankzij gezond businessmodel

Specsavers Nederland boekt ruim 17% meer omzet ten opzichte van vorig jaar

Samenvatting

Specsavers in Nederland groeit sterk. Het Britse familiebedrijf dat al 17 jaar in Nederland actief is, boekte afgelopen boekjaar een omzetstijging van ruim 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Specsavers rapporteert in haar jaarverslag 2014-2015 een omzet van 135 miljoen euro in Nederland. De internationale Specsavers Groep zet wereldwijd 2,8 miljard euro om. Volgens country director Julie Perkins is de groei te verklaren vanuit het gezonde businessmodel, waarbij kwaliteitsproducten tegen een scherpe prijs worden geleverd. “Wij kunnen dat doen vanwege onze schaalgrootte en de daaruit voortvloeiende internationale inkoopkracht. Daarnaast werken we uiterst efficiënt, bijvoorbeeld door onze combinatie van oog- en hoorzorg onder één dak.”

Niet alleen in de optiekmarkt is Specsavers uitgegroeid tot een sterke speler. Ook in de hoorzorg steeg het verkoopvolume met 24 procent. Momenteel heeft Specsavers als twee na grootste speler in deze branche een marktaandeel van zo’n 15%.

Zowel met onze oog- als hoorzorg lukt het om prijs, kwaliteit en service aan te laten sluiten op de wensen van de klant. Wij zijn continu bezig om deze drie-eenheid verder te ontwikkelen.
Julie Perkins, Country Director Specsavers Nederland

Zo introduceerde Specsavers in het afgelopen jaar in de meerderheid van haar 118 winkels het concept van een driekoppige leiding: een retailpartner, audicienpartner en optiekpartner.

Door deze opzet kunnen wij onze klanten een nog betere kwaliteit, service en prijs bieden. De optiekpartner kan zich volledig focussen op professionele oogonderzoeken en de audicienpartner op het leveren van hoorzorg. De retailpartner managet de winkel en het team. 
Julie Perkins, Country Director Specsavers Nederland

Groei in winkels en markt
Dat Specsavers het goed doet, betekent niet dat zij achterover kan leunen. Perkins geeft aan dat het bedrijf de afgelopen twee jaar kritisch heeft gekeken naar verdere verbeteringen in de bedrijfsvoering. Zo hebben we vorig jaar 2,9 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van onze winkels en hebben we de ambitie om de komende jaren het aantal winkels flink uit te breiden. Ons doel is dat iedereen in Nederland makkelijk toegang heeft tot een Specsavers-winkel. Daarnaast zal de markt voor brillen en hoortoestellen dankzij de vergrijzing alleen maar verder blijven groeien.

We zien bovendien dat hoortoestellen van uitsluitend een medisch product meer een retailproduct worden, net zoals dat met brillen is gebeurd. Een interessante ontwikkeling, waarbij het belangrijk is dat het aanbod van hoortoestellen laagdrempelig is, de service toegankelijk,  zonder hierbij in te leveren op kwaliteit en professionaliteit. Specsavers biedt klanten hoogwaardige hoortoestellen aan, in combinatie met professionele hoormetingen. In al onze vestigingen die hoorzorg bieden is een StAr-geregistreerde triage audicien aanwezig. Een combinatie van scherpe prijzen met een hoge kwaliteit in hoorzorg is duidelijk goed mogelijk.
Julie Perkins, Country Director Specsavers Nederland