Maarssen,
22
juli
2021
|
15:47
Europe/Amsterdam

Bijna één op de drie stelde bezoek opticien uit wegens coronapandemie

Onderzoek Specsavers naar gevolgen pandemie voor oogzorg

Samenvatting

Door de druk op de zorg zijn veel Nederlanders terughoudend geweest om met gezondheidsklachten aan te kloppen bij een specialist. Voor oog- en hoorzorgspecialist Specsavers reden om onderzoek te doen naar het uitstellen van oogzorg tijdens de coronapandemie (2020 tot nu). Uit het onderzoek*, afgenomen onder 1000 bril- en contactlensdragers, blijkt dat ruim dertig procent (31 procent), van degenen die het afgelopen anderhalf jaar niet naar de opticien zijn geweest, hun bezoek hebben uitgesteld wegens de coronapandemie. Nog opvallender is dat in deze groep bijna één op de drie (32 procent) ondanks oogklachten niet naar de opticien of optometrist is gegaan. Toch zijn ook veel Nederlanders tevreden over het feit dat de opticien is opengebleven voor de zorg en daarbij de juiste maatregelen hebben getroffen.

Veilig gevoel in de optiekwinkels
Ondanks de strenge lockdownmaatregelen, in zowel 2020 als het afgelopen half jaar, is Specsavers altijd open gebleven voor het verlenen van (acute) oogzorg. Veel bril- en contactlensdragers (85 procent) die het afgelopen anderhalf jaar voor controle zijn geweest hebben het als prettig ervaren dat optiekwinkels open zijn gebleven tijdens de lockdown. Tevens waren, van degene die wél op controle zijn geweest, 9 op de 10 zeer tevreden met de genomen maatregelen in de winkels, zoals het bezoek op afspraak, 1.5 meter afstand en het gebruik van spatschermen. Toch voelde niet iedereen zich prettig bij een bezoek aan de opticien vanwege corona en heeft dit uitgesteld. Dit geldt ook voor degene die normaliter voor een (half)jaarlijkse controle naar de opticien gingen; één op de vier is niet gegaan.

Dat zoveel mensen een bezoek aan de opticien hebben uitgesteld vanwege corona verbaast me niet, maar baart natuurlijk wel zorgen. Wij zagen deze terughoudendheid vooral in de eerste maanden toen er nog veel onzekerheid was over het virus. Toch is het verstandig om altijd een afspraak te maken bij klachten, hoe licht ze misschien ook zijn, zo voorkom je eventuele verergering van de klachten. Dankzij aanpassingen in de winkel hebben we onze klanten altijd op een veilige en verantwoorde manier kunnen helpen.
Jiska van Dam, optometrist Specsavers

Uit de onderzoeksresultaten kwam verder naar voren dat vooral ouderen terughoudend waren bij het brengen van een bezoek aan de opticien door corona. Waar bij de 30-minners slechts 16 procent aangaf de opticien niet te bezoeken omdat ze zich er niet prettig bij voelde, steeg dit gestaag door tot bijna 34 procent bij de 60-plussers.

“Winkelen op afspraak mag blijven”
Eén van de maatregelen die Specsavers trof om de winkelervaring prettiger te maken tijdens de coronapandemie is het winkelbezoek op afspraak. De rust die dit in de winkels gaf werd door bijna driekwart (73 procent) als heel prettig ervaren tijdens hun bezoek aan de opticien. Ook gaf ruim twee derde (68 procent) aan het winkelen op afspraak zo prettig te vinden dat ze dit in de toekomst graag zo blijven doen.