Internationaal onderzoek “Vaker ogen testen: geen luxe maar noodzaak”

Ruim 80% van de consumenten beschouwt hun zicht als belangrijkste zintuig. En toch laat maar een ruime minderheid zijn ogen met regelmaat controleren. De voornaamste reden: “volgens mij is mijn zicht nog goed genoeg”. En dat is zorgwekkend. Want zelfs de kleinste afwijking van kleiner dan -0.75 zorgt al voor een reactievertraging.

Specsavers is ervan overtuigd dat veel mensen slechter zien dan ze denken, en dat ze onvoldoende bewust zijn van het negatieve effect van hun leeftijd, hun leefwijze en hun lichamelijke conditie op hun zicht. En dat het regelmatig laten testen van de ogen bijdraagt aan het tijdig signaleren én aan het monitoren van mogelijke problemen. Net zoals we dat ook de normaalste zaak van de wereld vinden voor onze tanden.

In de maand oktober lanceert de internationale optiekketen in vijf Europese landen ‘De maand van de Oogzorg’. Specsavers wil op die manier aandacht vragen voor het belang van regelmatig oogonderzoek, de juiste oogbescherming en het belang van goed zicht in het verkeer.

Als onderdeel van deze voorlichtingscampagne heeft Specsavers een grootschalig, internationaal onderzoek uit laten voeren, waaronder in Nederland (N=1000). Het rapport laat per land zien hoe het onder meer gesteld is met de kennis over optiekproducten en veelvoorkomende oogafwijkingen. Zo weet het merendeel van de Nederlanders niet dat diabetes de voornaamste oorzaak is van blindheid in Westerse landen.

Ook wordt er stilgestaan bij de houding naar oogmetingen, en het effect van teruglopend zicht op deelname aan het verkeer.

Volledig onderzoek onder embargo ontvangen?
Het rapport is vanaf 9 oktober beschikbaar. Wilt u de resultaten al eerder onder embargo ontvangen? Via onderstaand formulier kunt u uw gegevens bij ons achterlaten. Wij sturen u de resultaten dan zo spoedig mogelijk toe.