01
september
2016
|
07:00
Europe/Amsterdam

Oogmetingen: kijk verder dan je neus lang is

Remko Berkel - directeur Specsavers Nederland

Het mooie van internet is dat je nog eens wat terugvindt. Zo stuitte ik onlangs op een kort nieuwsbericht van acht jaar geleden. Specsavers liet toen een onderzoek uitvoeren door TNS NIPO naar de kwaliteit van oogmetingen. Conclusie: die waren dikwijls onder de maat, met als gevolg dat destijds drie op de tien Nederlanders kortere of langere tijd met een verkeerd aangemeten bril of lenzen rondliepen.

We zijn nu acht jaar verder, maar ik ben bang dat als we een dergelijk onderzoek nog een keer laten uitvoeren, de uitkomst niet heel veel anders zal zijn. Want nog steeds is er geen eenduidige maatstaf waaraan een goede oogmeting moet voldoen. Ik zal geen namen noemen, maar ik weet dat er winkels zijn waar niet of onvoldoende opgeleide medewerkers een simpele refractiemeting uitvoeren onder het mom van een ‘oogmeting’. Terwijl bij een refractiemeting slechts globaal de sterkte wordt opgemeten. Het is dus niet meer dan een voormeting, waarbij dan overigens ook nog eens de oogdruk dient te worden gemeten.

Vanuit onze filosofie bestaat complete oogzorg uit vijf stappen. Een: voormeting met refractiemeter inclusief meting van de oogdruk. Twee: een oogmeting door een opticien met een overheidserkend diploma, inclusief achtergrondvragen over onder meer leefstijl en medische achtergrond. Drie: een precisie meting met deskundig glasadvies om het juiste montuur en juiste glazen te kunnen bepalen. Vier: het perfect afstellen bij het ophalen van de bril. En vijf: nazorg leveren, dus bijstellen en preventief onderhoud uitvoeren na verloop van tijd. Dan, en alléén dan, weet je zeker dat de consument met een goed aangemeten bril de winkel uitloopt (hetzelfde geldt, mutatis mutandis, voor contactlenzen).

Nog even terug naar dat acht jaar oude nieuwsbericht: we vonden die onderzoeksuitkomsten toen zo schokkend dat we samen met de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) een petitie hebben aangeboden aan de Tweede Kamer waarin we pleitten voor wettelijke opleidingsnormen voor opticiens. Ook hier geldt: acht jaar later is er nog niets veranderd. Nog steeds zijn Nederland en Portugal de enige landen in de EU waar die normen non-existent zijn. En waar de consument dus, helaas, is overgeleverd aan een markt waarin de diverse aanbieders zélf bepalen wat een ‘oogmeting’ is. Dat was acht jaar geleden al ongewenst, en het is ook vandaag de dag ongewenst.

Ik kan dus tegen die consument alleen maar zeggen: kijk verder dan je neus lang is. Als je binnen vijf minuten weer buiten staat na een oogmeting, ga dan voor de zekerheid nog eens ergens anders langs voor een second opinion. Want een complete oogmeting hoeft niets te kosten, maar zorgt er wél voor dat je optimaal kunt zien.

En verder kan ik alleen maar hopen dat de politiek de wenselijkheid van wettelijke opleidingsnormen voor opticiens eindelijk eens gaat inzien. Het zou niet alleen goed zijn voor ‘de’ Nederlander, het zou ook bijdragen aan een level playing field in de branche. Want waar Specsavers nadrukkelijk investeert in innovatieve technieken op het gebied van oogmetingen (ja, binnenkort komen we weer met nieuws!), lopen andere aanbieders de kantjes ervan af. Dat mag van mij, maar wees er dan eerlijk over naar de klant. Want die moet nog minstens een paar jaar door met die verkeerd aangemeten bril. En geloof me, dat is geen pretje.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.