Huizen,
11
oktober
2016
|
09:31
Europe/Amsterdam

Nederlandse editie 'Specsavers Clinical Conference' groot succes

Zondag 9 oktober vond in de Jaarbeurs Utrecht de aftrap van de eerste editie van de Specsavers Clinical Conference plaats. Van 10 tot en met 13 oktober doet de conferentie achtereenvolgens nog Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland aan. Het is voor het eerst dat er een congres van deze omvang in vijf landen aaneensluitend wordt georganiseerd voor opticiens, contactlensspecialisten, optometristen, audiciens en studenten.

Specsavers Clinical Conference

In totaal nemen er in vijf dagen tijd ruim 2.100 personen uit de optiek- en audiciensbranche in Europa deel aan de conferentie. De Clinical Conference is daarmee één van de grootste Europese optiek- en audiologie-evenementen van het jaar. In Utrecht schoven gisteren zo’n 500 specialisten vanuit de branche aan.

Op de agenda stonden in totaal vijftien Nederlandse en internationale sprekers, allen toonaangevend binnen hun eigen vakgebied, onder hen onder meer Sarah Morgan en Caroline Christie. Optometrist Sarah Morgan presenteerde onder meer de nieuwste inzichten over presbyopie, terwijl Caroline Christie, ook optometrist, stilstond bij de behandeling van droge ogen. De afgelopen jaren zijn er voor deze veelvoorkomende aandoening veel producten en alternatieve behandelmethoden op de markt gekomen. Christie praatte de aanwezigen tevens bij over de belangrijkste criteria voor doorverwijzing met betrekking tot langdurige behandeling voor ernstig droge ogen.

Oog- en hoorzorg onder één dak
Bijzonder aan de Specsavers Clinical Conference was de nadrukkelijke combinatie van zowel oog- als hoorzorg. Julie Perkins, een van de initiatiefnemers binnen Specsavers: "In Nederland bieden wij beiden in onze winkels aan, vandaar dat wij er bewust voor gekozen hebben om alle twee de vakgebieden uitgebreid aan bod te laten komen. Dat is een unieke aanpak binnen de internationale conferentie: in de andere vier andere landen draait het enkel om oogzorg." Audioloog Noor Bremmers praatte de aanwezigen bij over de toekomstige ontwikkelingen rondom hoortoestellen, waarbij ze direct een koppeling maakte met de ontwikkelingen op maatschappelijk vlak. Dr. ir. Jan de Laat stond tijdens zijn presentatie uitgebreid stil bij de ontwikkelingen binnen de audiologie.

Professionele zorg voor iedereen
Perkins is trots dat het gelukt is om een conferentie van deze omvang in de markt neer te zetten: "Binnen Specsavers geldt dat we iedereen professionele en betaalbare oog- en hoorzorg willen bieden. Om dit te bereiken is de opleiding van onze eigen medewerkers, maar ook van anderen binnen onze vakgebieden essentieel. Door nieuwe technologieën, de vergrijzing en de toenemende druk op de gezondheidszorg is het belangrijk dat we binnen de branche met onze tijd mee blijven gaan. Alleen dan kunnen we consumenten de beste zorg en service blijven bieden. Dat is dan ook een belangrijke reden dat we een conferentie op zo'n grote schaal wilden organiseren. Als internationale marktspeler hebben wij bovendien toegang tot een interessant netwerk van specialisten, en zijn we in staat relevante sprekers aan te trekken."

#Oogtober

25
oktober
2016
| 09:08 Europe/Amsterdam

Het aantal kinderen met myopie, ofwel bijziendheid, neemt wereldwijd toe. Daarnaast ontwikkelt het zich tegenwoordig steeds vaker op jongere leeftijd. Eén van de oorzaken hiervan is de moderne omgeving en leefstijl waarin kinderen

18
oktober
2016
| 10:00 Europe/Amsterdam

Goed zicht is een voorwaarde om veilig te rijden. Toch stelt niet iedere automobilist dit als voorwaarde voor zichzelf. Uit het internationale rapport van Specsavers, dat deze maand is uitgebracht ter gelegenheid van de 'Maand van het

06
oktober
2016
| 15:26 Europe/Amsterdam

Het merendeel van de Nederlanders is niet op de hoogte dat diabetes de grootste oorzaak is van blindheid in Westerse landen. Slechts één op de drie beseft zich dat de gevolgen van diabetes eventueel te merken zijn aan je ogen. Dat

03
oktober
2016
| 15:10 Europe/Amsterdam

Bijna de helft van de Nederlanders is ervan overtuigd perfect zicht te hebben. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom consumenten niet tot nauwelijks hun ogen laten testen, zo blijkt uit een grootschalig internationaal onderzoek van